Papan Iklan

Thursday, June 26, 2014

Ralat

Ralat. Terkilan. Sesal. 

Jiran merangkap Tok guru yang ajar aku mengaji dan jiran yang ibarat saudara-mara sendiri telah meninggal dunia lepas subuh bertarikh 25/06/14.

Perkara yang buat aku rasa betul-betul ralat/terkilan/sesal adalah sebab aku memang berhajat nak menziarahi arwah sejak 2 minggu lepas lagi. Ketika arwah masih lagi bernafas, masih lagi boleh bercakap, masih lagi boleh bergurau-senda. 

Tapi, hati setan aku setia menghasut supaya pergi melawat arwah masa raya nanti. Tertangguh-tangguh. Padahal, rumah kami hanya selang 2-3 buah rumah saja. Hanya beberapa langkah. Hanya sepelaung. Kalau ikutkan logik, boleh sangat nak jenguk arwah setiap hari, setiap jam, tak kira waktu. Tapi, itulah.....tertangguh-tangguh..........

Sesungguhnya, perihal kematian adalah rahsia yang telah ditetapkan oleh Allah. Tidak tertangguh-tangguh walau seditik pun. Aku hanya mampu menziarahi arwah yang telah terbaring kaku. Semoga arwah ditempatkan bersama-sama dengan orang-orang yang beriman. Aminnnnn....

Pengajaran untuk diri sendiri, lepas ni, kalau ada rasa nak pergi ziarah sesiapa, pergi terus. Tak payah nak tangguh-tangguh lagi. Nanti menyesal tak guna dah. Isk! Isk!

Al-Fatihah untuk Mok We.

No comments: