Papan Iklan

Wednesday, September 22, 2010

Selamat Hari Raya Tokyo!

1 Syawal di sini. Tak sama dengan Malaysia. Tak de ketupat, lemang, rendang, kuih-muih atau hidangan-hidangan lazat yang boleh bikin tambah lemak. Melainkan, kalau pergi beraya kat rumah orang Melayu yang bermastautin di sini. Boleh la lepas gian jugak. Aku kat sini dapat makan serunding ayam pun hasil belas ihsan kakak aku yang poskan. Kalau tak, mentekedarah meggi je lah. Sekali-sekala nak jugak makan makanan buatan Malaysia. Perut pun dah muak dengan sushi dan tepayaki.

Duit raya? Haram jadah. Manusia-manusia yang macam rupa mesin kat sini mana reti adat dan ambil tahu pasal tradisi budaya Malaysia. Aku hidup kat sini pun atas biasiswa yang ditaja. Itulah satu-satunya sumber kewangan sepanjang aku berpijak di bumi bunga sakura nih. Alhamdulillah.

Aitcheh! Muka sembap lagi. Mata pun dah tukar rupa jadi mata panda. Ye la. Siapa tak tangkap leleh bila bergayut dengan keluarga yang jauh nun di Malaysia? Lebih-lebih lagi sesi bercakap dengan Mak. Banjir jugak la bilik aku malam tadi. Rindu betul dengan suasana meriah malam raya. Tambah syok bila join dengan budak-budak kecik main bunga api, bakar mercun dan pasang pelita. Dan. Perkara yang paling aku rindu adalah menunaikan Terawikh secara berjemaah pada malam sepuluh yang terakhir di surau ataupun masjid.

Dammm!! Betul-betul bikin jiwa rock aku meraung bila teringat kembali benda-benda syahdu nih semua di pagi raya.

Di kota yang moden, maju dan serba canggih nih, mana nak dapat feel suasana raya yang true macam kat Malaysia. Aku berani kerat kuku beb! Boleh dikira sangat orang-orang yang bermata sepet kat sini yang tahu sikit-sikit pasal Hari Raya. Di ulangi. Beberapa orang je. Tak ramai. Errr.....Aku syak je lah.

Walaupun aku bermukim di negara matahari terbit nih, semangat raya tetap subur dalam diri. Pagi-pagi lagi aku dah siap gosok sepasang baju kurung cotton warna ungu dan sehelai tudung untuk melaram. Kira baju raya aku la tuh. Itu pun adalah hasil belas ihsan kakak aku jugak yang poskan sekali dengan serunding dua minggu sebelum raya hari tuh. Kalau tak, jeans dengan t-shirt je lah jadi baju raya rasmi aku. Hehe.

Alamak! Aku dah lambat nih. Nak siap-siap pergi exam pulak. Paper Management of Logistic. Doakan aku berjaya yek! Hah! Kan aku dah cakap awal-awal tadi. Manusia kat sini bukannya tahu makna Hari Raya. Masa ni lah sibuk nak buat final exam bagai. Kalau tak disebabkan paper antara hidup dan mati nih, aku dah beraya kat Malaysia dah sekarang. Tension aku. Ada jugak yang bertukar jadi Otromen Taro pagi-pagi raya nih kang. Ok lah. Chow-cincau. Sayonara.


Eh! Sekali-sekala berangan sambung belajar kat Jepun nih syok jugak. Ye dok?

University Of Tokyo (kidnap dari google)

Teringin nak sambung belajar kat sini. InsyaAllah.

5 comments:

beautiful_rose said...

ku fikirkan ini cerita betul tadik....huhuhuh

hanie said...

hahahah..sabor la koq..next year kita pi..time sakura tgh berkembang di kyoto bulan 3..orait??

yg_indah said...

sempat berangan xde keja la tu

Fatt said...

salam kenal,
aku terpedaya sungguh baca entry ni,haih!
mmg ramai org yg teringin ke negara matahari terbit ni tmsuk aku :)

Selamber Rock said...

rose cantik: hahaha..mana tau jadi betul satu hari nanti..keh3..

kak cho: bereh...kena kumpul duit dulu nih..hehe

yg indah: ini je yg mampu aku buat di kala sakit kepala yg melampau..huhu

fatt: salam kenal..hehehe..jgn percaya sgt dgn apa yg aku tulis nih...Jepun cantik, kan?