Papan Iklan

Monday, October 18, 2010

Realiti Menjadi Diri Sendiri


Hidup kena terer berdikari dan berani,
Tak boleh berperangai budak-budak lagi,
Setiap masalah pandai-pandailah settle sendiri,
Barulah dicop sebagai hero sejati,
Tapi, hidup selalunya tak seindah mimpi,
Ada-ada je cabaran yang perlu dihadapi,
Orang-orang keliling bukannya reti jaga tepi kain sendiri,
Sibuk nak ambil tahu hal itu dan ini,
Bila lagi nak hidup bersama sang suami?
Tak teringin nak timang anak sendiri?
Soalan pesen saguhati cenggini yang payah nak lari,
Dijawabnya tak de calon disuruhnya cepat-cepat mencari,
Perghhh!! Ingat cari calon suami macam beli kuaci?
Boleh main pilih sesuka hati? Benci!!
Bila mintak tolong cari mulalah tarik diri,
Dan-dan tu tukar topik nak kaver diri,
Kereta dah ada rumah bila nak beli?
Apa? Ingat semua tu barang free?
Bikin jadi panas hati dengan adegan sebegini,
Kang ada yang kena seligi sampai berterabur gigi,
Senang cerita pekakkan telinga buat-buat tuli,

Wahai pakcik, makcik, uncle dan auntie,
Izinkan tuan empunya badan membela diri,
Bukan tak sudi tapi belum ada rezeki,
Banyak komitmen yang perlu diberi,
Hidup sendiri ibarat kais pagi,
Ntah macam mana bila dah berkeluarga nanti?
Gaji yang diterima pun kecil sekali,
Mana nak bayar itu, hutang ini, mahupun berjoli,
Bila dah tengah bulan kena berpuasa setiap hari,
Eh! Ni ada satu lagi masalah yang setia menanti,
PTPTN dah warning berkali-kali,
Boleh bikin naik darah tinggi,
Arrggghhhhh!! Tensen tak terperi,
Bila dok pikir hal-hal remeh masalah duniawi,
Time-time ni lah hati setan dok hasut suruh tikam loteri,
Mana tau dapat duit berguni-guni,
Boleh la jadi orang kaya baru walaupun sehari,
Pikir-pikir balik ni dah namanya judi,
Cancellah main benda haram tuh tak nak seksa diri,
Sapa nak tanggung kat akhirat nanti?
Oh Tuhan! Makbulkanlah doa hambamu ini,
Agar dijodohkan dengan anak menteri,
Paling koman pun pakwe bergaji tinggi,
Tapi aku sedar, semuanya hanya fantasi,
Heheheheheheehehhehe.....


Tetiba dapat idea kat opis tadi,
Editlah, apa lagi.

12 comments:

frwls said...

mantap. hihi

buat lagi camni hari-hari

nizamsani said...

bergembiralah.
kerana hidup ini indah.

Peminat Katie Holmes said...

yang last sekali paling tak boleh blah tu.

Ju Asu Ra said...

caki ~ hari-hari xbleh laa...idea x mari-mari..

nizamsani ~ yes bro..=)

peminat katie ~ hahahahaha...=P

h a n i e said...

jodoh tu ada. tak muncul jek lagi.
bawak bersabar sikit koq.

hahahahaha!

redza said...

salam tn rumah

Ju Asu Ra said...

kak cho ~ kalo x sabor agaknye dah jual muka kat iklan cari jodoh..hahahhahaha...

redza ~ salam juga utk kamu..

hullawaty said...

kalola ari2 wat begini,
alamatnye guarenti kn potong gaji,
sengeh2 nk mkn pe ari2,
hilang gg tggal jela gusi..
hahai

fatt said...

ko jgn...anak menteri kat mesia ni byk yg so-sial...jgn koq!!

weh, psl ptptn tu ko pegi je opis dia, suh buat surat mintak deduct dari 2nd account kwsp..at least dpt setel sikit

amacam koq? rilek suda...aku lagi tua dari ko..aku pekak telinga je org keliling tye pasal kawin..klu ditanya aku jawab tahun depan...walhal tu la jawapan aku tiap2 tahun...bwahahaha~ :P

Shukri Mohd Ali said...

rajinnya =_="

sisleyxmex said...

(@__-)v

Ju Asu Ra said...

kehkehkehkeh....