Papan Iklan

Monday, December 6, 2010

Yang Malas Itu Aku. Syaiton Hanya Menghasut Saja

Antara sabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud:

"Barangsiapa membaca surah Al-Mulk setiap malam, diselamatkannya dari azab kubur."

"Sesiapa membaca surah Al-Mulk pada mana-mana malam, nescaya datang ke dalam kuburnya surah itu sebagai pengganti untuk bersoal jawab dengan Munkar Nakir."

"Sesungguhnya di dalam Al-Quran ada satu surah yang terkandung 30 ayat. Surah itu ialah surah Al-Mulk. Ia akan datang kepada pembacanya untuk membantu bersoal jawab dalam kubur sehinggalah mereka selamat masuk ke dalam Syurga."

Ini kisah aku. Seorang hambaNya yang lemah lagi naif. Selepas aku tahu tentang kelebihan-kelebihan membaca surah Al-Mulk ini, aku cuba untuk mengamalkan membacanya pada setiap malam. Mengabdikan diri padaNya sebelum dimatikan untuk sementara waktu.

Minggu pertama. Cubaan aku berjaya. Setiap malam sebelum tidur, Surah ini menjadi peneman aku sebelum melayari mimpi. Rasa tenang menyelubungi diri. Alhamdulillah.

Masuk minggu yang seterusnya. Perasaan malas mula menghantui. Hasutan syaiton yang mempengaruhi aku ke arah hiburan lebih hebat. Lebih kuat. Dan aku tewas. Alpa dengan keenakan hal-hal duniawi yang tidak mendatangkan pahala. Lagha.

Adakalanya, aku rasa menyesal dengan sikap aku yang suka main-main. Tapi, ada masanya aku rasa tidak bersalah langsung dengan sikap main-hentam dan tak-kisah aku nih. Sesungguhnya, aku hanyalah hambaNya yang lemah.

Sempena Tahun Baru 1432H, aku berazam mahu mengamalkan kembali bacaan Surah Al-Mulk setiap malam. Bermula malam ini. Dan malam-malam yang seterusnya. Harap-harap tahun baru nih, aku jadi lebih baik dari tahun-tahun yang lepas. InsyaAllah.

Salam Maal Hijrah.

8 comments:

fatt said...

tq 4 sharing..info yg bagus :)

citahrudin said...

mau taff ~ surah an-nur

alien said...

eh, ada saiton kat belakang ko tu

Koyuki said...

azam tahun baru yang cool

Ju Asu Ra said...

fatt ~ sharing is caring..hehe..

citah ~ orait...

alien ~ eh, mana ada, xnampak pun..kehkehkeh..

koyuki ~ yeahh!

Frodo Baggins said...

slu lupa doa makan ...
apatah lagi doa mimpi basah
hijrah ni wa mau betul2

>>____<<

frwls said...

lepas al-mulk, baca ayat manzil pulak.

bagus untuk pendinding diri dan kuatkan semangat.

takpe. slow2

Ju Asu Ra said...

frodo ~ hijrah la slagi boleh berhijrah..errr..

caki ~ ok..tenkiu 4 ur info..