Papan Iklan

Monday, December 27, 2010

Aku Dan Definisi Hujan


Langit tak ada kaler biru terang. Awan pulak berkepul-kepul kaler kelabu. Tapi lebih kepada kaler hitam sebenarnya. Angin bukan lagi bertiup sepoi-sepoi bahasa malah lebih kepada ribut taufan. Bila titis-titis hujan membasahi bumi, bukannya versi sentimental. Tapi lebih cenderung kepada heavy metal. Yeah! Yeah! Dan bukannya sekejap-sekejap. Lama. Berhari-hari. Tapi, bukannya lebat selalu. Adakalanya renyai-renyai. Serta berselang-seli dengan dentuman guruh dan juga pancaran kilat. Yang pastinya, matahari memang tak de peluang langsung nak muncul. Paling lama sebulan. Kot?

Masa-masa sebegini. Perkara yang paling best jadi budak-budak adalah mandi hujan secara berjemaah. Lelaki dan perempuan mandi hujan sama-sama memang tak ada masalah. Budak-budak apa tau erti malu? Yang paling heaven ialah tadah kepala kat bawah corong bumbung rumah. Berangan mandi air terjun. Hahahaha. Sampai menggigil satu badan. Pucat. Tangan dan kaki tukar jadi kaler biru. Selagi mak tak panggil balik dengan rotan, jangan harap nak balik. Sapa-sapa yang tak de pengalaman macam nih, memang rugi.

Budak-budak belia. Dah tak main hujan lagi dah. Dah sedar diri yang zaman kanak-kanak riang sudah berlalu.Masa banyak dihabiskan di rumah. Melepak. Layan TV. Komputer. PS2. Nak keluar pun malas. Lagi-lagi hujung bulan. Apa lagi? Oh! Dan aktiviti yang paling penting. Mengeram dalam selimut lengkap berstokin dan berhibernisasi macam beruang kutub sampai tak ingat waktu siang ke malam sebab cuaca sama je 24 jam. Tak de yang berubah. Memang syok. Mandi pun sekali sehari je. Jimat. Sejuk punya pasal. Free-free je jadi saudara jauh dengan encik kambing yang jarang-jarang mandi. Hehe.

Momen yang paling aku suka bila hujan turun ialah pekena teh o panas. Cicah dengan biskut kering. Jika ada pisang goreng panas atau keropok lekor sepinggan, itu sudah dikira bonus. Tambah pulak dengan ubi rebus. Pehh! Makan slow-slow. Hayati detik-detik mengadap rezeki dengan penuh nikmat sambil berharap janganlah-hujan-berhenti-sebab-lepas-nih-aku-nak-tido-bila-perut-dah-kenyang. Jahanam punya perangai.

Hari-hari macam tu memang best. Bukannya selalu. Setahun sekali je. Mulalah berangan sejuk macam salji turun.

Tapi. Bila kain baju aku nak kering pulak nih?

8 comments:

Kuwe said...

Sebab tu budak sekarang kena hujan sikit terus demam. Macam ju. KEHKEH.
Mak kita dulu, sengaja suruh mandi hujan. Jimat air sikit.

Linlin said...

suka tengok hujan.

alien said...

hujan dulu2 kene banyak kali pun xpe
hujan skang kene sikit je bole demam
iskh2

alhariesz said...

pnah berenang kat lopak air depan umah... agagagagagagag

Selamber Rock said...

kuwe ~ haha..tu sbb antobodi aku lemah..kehkehkeh

nil ~ aku suka tido time hujan

alien ~ ye betul..hujan sekrg byk asid

tok ~ hahaha...samlah..berangan mandi kolam..hahaha..

Nurul Lalala said...

suke momen2 tu jugak~
da lama tak mkn ubi rebus!

Selamber Rock said...

nurul ~ best kan momen tuh?..

cikbedahlaser said...

terbayangkan mandi hujan kt umah kedai.. mandi pulak dgn mak... owhhh nikmattttttt