Papan Iklan

Wednesday, December 8, 2010

Diskriminasi


Situasi 1:-


Dia hanya berseluar trek. BerTshirt gambar kartun. Berselipar jepun. Tiada handbag mahal di tangannya. Dia berada di pasaraya yang tidak terkenal itu hanya untuk membeli sehelai sweater yang tidaklah terkenal sangat jenamanya. Berpatutanlah dengan harga yang ditawarkan. Setelah berkenan dan berpuas hati dengan sweater tersebut, dia memanggil seorang sales boy untuk membeli sehelai sweater berwarna biru tua.

"Saya nak beli sweater nih," katanya sopan.

"Yang ini?" tanya sales boy itu mintak kepastian.

"Ye. Yang ini," Tegasnya.

"Betul yang ini? Yang lain lagi murah," sales boy tersebut seolah-olah tidak yakin dengan beliau samada beliau mempunyai wang yang cukup untuk membayarnya.

"Nape? Awak ingat saya tak mampu nak beli ke?" Dia mula naik angin dengan sikap sales boy tersebut.

"Errr.... Nanti saya amik yang baru," sales boy tersebut cepat-cepat blah dari situ dengan muka yang bengang.


Situasi 2:-

Dua orang sahabat baik sedang berwindow shopping. Mereke bukan golongan gadis-gadis yang suka bermake-up. Juga bukan golongan gadis-gadis yang berkasut tumit tinggi. Mereka lebih senang dengan jeans lusuh yang dikenakan dengan T-shirt biasa-biasa dan digayakan dengan sepasang selipar jepun. Tiada tudung belit-belit di kepala mereka. Mereka hanyalah gadis-gadis yang biasa-biasa saja. Simple.

Mereka masuk ke dalam sebuah kedai beg. Pelbagai jenis beg yang tergantung. Macam-macam kaler ada. Sedang asyik mengusha beg-beg yang pelbagai rupa tersebut, seorang sales girl datang menghampiri mereka berdua.

"Itu halega 77 linggit saja, kualiti ok," promote beliau dengan muka ketat.

"Ooh..ok lah. Cantik pun cantik," kata salah seorang daripada mereka.

"Kalo you olang mau yang lagi mulah, you olang pelegi depan sanalah," sales girl tersebut menunjukkan ke rak-rak kat depan kedainya dengan muka pesen kau-mampu-ke-nak-beli-beg-tu?

"Tak maulah. Tak cantik. Bukannya branded pun," Dua orang sahabat tersebut terus blah dari kedai itu. Sales girl itu terus diam. Padan muka dia.


Moral: Don't judge a book by its cover. Tengok orang tu selekeh bukan bermakna miskin. Dan orang yang bergaya sakan tu bukannya berduit sangat. Biasanya dunia ini kontra. Yang nampak selekeh itulah yang berduit (bayar guna cash je). Dan yang bergaya itulah pesen banyak hutang (dah banyak sangat guna kad kredit) hehehe.....ye dok?

10 comments:

makwe joni said...

makhluk dalam donia mmg begitu

theblabber said...

the sales person pun no better juga. lepas balik keje, dia pun berseluar pendek juga.

Fatt said...

hah, aku pun pantang salesperson pesen gini...lelagi klu pegi kedai2 yg mahal tu, dahla suka membontot je ke hulur ke hilir dlm kedai, pastu muka cam harem je..aku klu org suka follow ni aku sound je.."sy nk beli tp bila awk folo gini sy rasa rimas, terus kansel nk beli"..hahaha..kan dah rugi!

Selamber Rock said...

citah ~ kejam, kan?

theblabber ~ yes....salesperson yg aku jumpa ni xde skill komunikasilah aku syak..

fatt ~ kalo salesperson cam gitu, aku suka ronda2 satu kedai dia, lepas puas belek semua brg yg ada, blah cam tu jer..kehkehkeh...

beautiful_rose said...

pernah alami situasi begini...pakai selekeh org pandang kita tak ada duit dan hanya sekadar nak tengok2 saja.layanan pon macam boo jerk.

hanie said...

hahaha..ni selekeh berduit ok. aku suka gaya gitu. baru la sales person takde nak mari dekat. menyampah aku. kaco jek org nk soping..ye dok..huhu

Perempuan dari uranus said...

haha ye .

Fuz said...

aku paling menyampah pesen perangai macam tu.

yg_indah said...

judge a book dari ulasannya kan?kan?

Selamber Rock said...

mawar cantik ~ yess..bila kena cam gitu mmg kena pangkah laaa kedai tuh..

kak cho ~ yezzaaa..tapi bila ckp cam customer xmampu beli, mmg la bikin panas hati...

marrot ~ hehehe..

PKH ~ hahaha..buleh bikin mulut jadi celupar..

yg indah ~ ulasan? mesti ko pesen xbaca buku..kehkehkeh..