Papan Iklan

Thursday, August 4, 2011

Kuih


1 Ramadhan. Kami ahli rumah berpakat buat kuih kasidah. Bentuk dah cantik. Rupa dah cun. Bau pun wangi (hangit sikit sebab api terlalu besar masa duk kacau). Tapi, kurang masak la pulak.

2 Ramadhan. Kami buat kuih onde-onde atau buah melaka. Macam biasa, guna sirap sebagai pewarna. Jadi kaler pink. Memang rarelah. Tapi, keras la pulak sebab salah guna tepung beras. Patutnya guna tepung pulut. Apalah nasib.

3 Ramadhan. Pakat buat cucur udang. Sedap jugak walaupun masin sedikit.

4 Ramadhan (hari ni lah). Gua beli popia je kat pasar malam. Hahahahaha..

Tak tau kenapa acara buat kuih tak berapa nak menjadi pada Ramadhan kali nih. Haihhhh!! Kena prektis lagi nih.

18 comments:

nil said...

acik jual kat bazar, sedap memanjang kuih..x penah fail. keh3..

joe jambul said...

gua xsbr nk blk kota bharu nk makan taik itik,jala mas,buah tanjg... kat bazar umah aku satu tmpt jek jual kueh hampeh tol

nasyrun said...

gua dah kat kb tp gua tak rasa nak makan apa pun. frust betul

KoQ said...

nil ~ yg tu lain citer, mana buleh lawan org expert..hahaa

joe ~ sabor2 weh, gi la cari bazar kat tmpt lain pulok..haha

poknik ~ ceh..rugi2..gua teringin nak makan akok n nekbat..sedapnye..nyum! nyum!

nasyrun said...

aku rasa mcm nak makan beger suku paun dengan cis haha

KoQ said...

cehh..selera barat jugak yg dipilihnya..

nasyrun said...

hahahhha aku kan dijajah

frwls said...

buat la. layan masa raya nanti. hi hi

ORLANDO AHMAD said...

gua hari2 makwe kat bazar ramadhan yg masakkan... weyh petang tadi gua layan bazar kat senaling, best gak makanan kat situ... tapi kalo nak cuci mata layan kat tanjung ipoh, fuh berbaloi jalan jauh oooo

monologtinism said...

usaha lagi dan lagi tangga kejayaan

tasekM said...

dia kena praktis sblm puasa dulu tau beb...

ahaks.



.

nizamsani said...

cuba buat kuih-tiaw.

alien said...

gua gelak point no 2..
kah2
kah2
tepung beras tu, seb baik lu tak guna tepung gandum..
aiyaakkk

aziekz said...

cayalah..bgus mencuba,,,
teruskan usaha..nnt khwin,sng org umah...si hsbnd pndai wat kuih..bertuah..he

KoQ said...

poknik ~ ko xde semangat patriotik sempena dibulan kemerdekaan ini..haha

caki ~ raya nti nak layan ketupat, rendang, lemang dan yg sama waktu dgnnya..haha

orlando ~ jauh gile lu merayap cari bazar..lu pilah area mane?

monolog ~ yeah.sedang berusaha..

kak tasek ~ hehe..tu la padahnya bila buat kuih setahun skali..huhu

nizam ~ huhu..yg tu aku buat kat pasar je lah..

alien ~ tau xpe..salah tepung punye pasal..hahaha

aziekz ~ errr..saya seorg perempuan..

aziekz said...

oh!!sori..
tp xpe ada hati tru jgk,,tu cnfius,,siap wat kuih kasidah,,kuih tu complicated jgk,,
tp bgus try..
apapun..cayok..hee

ORLANDO AHMAD said...

gua pilah dekat area2 pekan aje laling... tapi gua jarang duk kampong, rezki gua pulak utk ramadhan ni dapat lepak kampong sampai raya hahahaha

KoQ said...

aziekz ~ hehe. sbb nak makan air tgn sndri, sbb tu berusaha

orlando ~ ooo...kira org bandor pilah lah nih