Papan Iklan

Wednesday, September 23, 2009

Pokok Cili Mak

2 hari sebelum Raya.

Acara kemas rumah, basuh rumah dan bersih laman rumah memang dipegang oleh aku selama 10 tahun berturut-turut dan akan dipegang oleh aku selagi aku mampu melakukannya. Petang itu, sebelum berbuka, aku sapu laman rumah dan melihat-lihat saki-baki semak-samun yang telah dimesin oleh jiran aku, Pak Su Din dengan rela hatinya. Dan, aku lihat pokok cili Mak telah terkulai layu dek kerana dimesin sekali dengan rumput-rumput dan semak samun yang ada. Aku report kat Mak dan Mak hanya memandang sayu pokok cilinya (cili pun dah nak merah) yang telah patah dua dan sedikit terkilan (aku agak). Isu tersebut berakhir di situ.

Hari Raya Pertama.

Pak Su Din datang beraya di rumah. Belum sempat dia naik, dia telah bersuara.

"Mintok maap ler, ambe mesing pokok lada deme. Kejut tengok ulor sekor ada dalang rok (semak). Tu yang kene pokok lada tu," Dia gelak. Mak turut terkejut dengan kenyataannya.

"Laaa..patut la. Bak pe dok mesing pale (kepala) ulor tuh?" Muka Mak berubah wajah. Cuba berjenaka. Ceria.

"Dok dang (tak sempat). Takut ambe," Pak Su Din tersengih-sengih.

Aku bernasib baik sebab memang petang tu aku niat nak tebas semak tu. Alih-alih Pak Su Din dah siap mesin. Kalaulah aku yang tebas guna sabit je, apalah yang akan terjadi?

4 comments:

Firol said...

dok dang mu nok raye kat klang pulok

Blackhunney said...

mungkin u yg ARWAH...
HEHE..

~0~ said...

heheheh....sabar je la...

kalo ko tebas konpem mampuih ulaq tue..

Kejora Yg Malap said...

firol ~ kemungkinan..hehe

blackhunnye ~ Wallahualam..isk! (seram citer bab mati)

~0~ hehe..silap2 ulaq tu yg tebas aku dulu..ahakss